Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Rozporządzenie UE CSM ASLP – rewolucja w zarządzaniu bezpieczeństwem kolejowym

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
05-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Rozporządzenie UE CSM ASLP – rewolucja w zarządzaniu bezpieczeństwem kolejowym
fot. Freepik
Nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej dotyczące Wspólnej Metody Oceny Bezpieczeństwa (CSM ASLP) ma na celu ujednolicenie podejścia do oceny poziomu bezpieczeństwa oraz wyników osiąganych przez operatorów kolejowych, zarządców infrastruktury i innych podmiotów związanych z systemem kolejowym. Jest to krok milowy w budowaniu jednolitego rynku transportu kolejowego, w którym bezpieczeństwo jest monitorowane w sposób przejrzysty, oparty na obiektywnych kryteriach i wspólnych standardach.

Dotychczasowe podejście do oceny bezpieczeństwa w poszczególnych państwach członkowskich było zróżnicowane, co utrudniało analizę i porównywanie wyników na poziomie całej Unii Europejskiej. Rozporządzenie CSM ASLP wprowadza spójne metody analizy i oceny, dzięki którym możliwe będzie efektywne monitorowanie poziomu ryzyka oraz identyfikacja obszarów wymagających poprawy. To istotna kwestia dla dalszego rozwoju transportu kolejowego, zwłaszcza w kontekście dążenia do zwiększenia jego udziału w systemie transportowym jako bardziej ekologicznej i efektywnej alternatywy dla transportu drogowego.

Nowe obowiązki dla przewoźników i zarządców infrastruktury

Jednym z najważniejszych elementów nowego rozporządzenia jest obowiązek systematycznego gromadzenia i raportowania danych dotyczących zdarzeń kolejowych, ich przyczyn oraz skutków. Informacje te będą zbierane w jednolitym systemie informatycznym, co umożliwi nie tylko lepszą analizę sytuacji w poszczególnych krajach, ale także porównywanie wyników bezpieczeństwa na poziomie europejskim. Wprowadzenie takiego rozwiązania pozwoli na skuteczniejsze wykrywanie trendów i zagrożeń, co z kolei przełoży się na lepsze dostosowanie strategii zarządzania ryzykiem w całym sektorze kolejowym.

Nowe regulacje nakładają również na przewoźników i zarządców infrastruktury obowiązek przeprowadzania szczegółowych analiz dotyczących skuteczności stosowanych środków kontroli ryzyka. Dotyczy to nie tylko oceny istniejących procedur, ale także konieczności wdrażania nowych, bardziej efektywnych rozwiązań. To wyzwanie, które wymaga zarówno odpowiedniej wiedzy, jak i doświadczenia w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w kolejnictwie.

Jak przygotować się do wdrożenia nowych wymagań?

Zmiany te, choć konieczne i korzystne dla całej branży, wymagają odpowiedniego przygotowania. Wprowadzenie nowych obowiązków w zakresie oceny i monitorowania bezpieczeństwa wiąże się z koniecznością dostosowania systemów zarządzania do nowych realiów, a także zapewnienia odpowiednich szkoleń dla pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo operacyjne. Właśnie dlatego tak istotne stają się działania edukacyjne, mające na celu przybliżenie przedsiębiorstwom kolejowym szczegółów nowego rozporządzenia oraz praktycznych aspektów jego wdrażania.

Aby pomóc przedstawicielom branży kolejowej w dostosowaniu się do nowych wymagań, TOR Akademia organizuje specjalistyczne szkolenie online "Rozporządzenie UE (CSM ASLP) – rewolucyjna zmiana w systemach zarządzania". Podczas tego wydarzenia ekspert szczegółowo omówi zmiany w regulacjach oraz ich wpływ na codzienne funkcjonowanie podmiotów kolejowych. Uczestnicy dowiedzą się, jakie kroki należy podjąć, aby skutecznie wdrożyć nowe procedury oraz uniknąć potencjalnych problemów związanych z brakiem zgodności z nowymi wymaganiami.

Szkolenie odbędzie się 25 lutego 2025 roku w formie online. Wydarzenie jest adresowane do kadry zarządzającej, ekspertów ds. bezpieczeństwa oraz wszystkich osób odpowiedzialnych za wdrażanie i nadzorowanie systemów zarządzania w sektorze kolejowym.

Więcej informacji oraz rejestracja dostępne są na stronie www.tor-konferencje.pl.

Chcesz zorganizować to szkolenie w swojej firmie w formule zamkniętej? Zapytaj nas o ofertę!
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy wróci podwójna obsada maszynistów dla prędkości powyżej 130 km/h?

Infrastruktura

Niebezpiecznie pod Trzebinią. Dwa pociągi na jednym torze

Infrastruktura

PLK chce pytać przewoźników o to, co zmienić na sieci kolejowej

Infrastruktura

PKP SA przetestuje detektory materiałów wybuchowych

Infrastruktura

Zobacz również:

Czy wróci podwójna obsada maszynistów dla prędkości powyżej 130 km/h?

Infrastruktura

Niebezpiecznie pod Trzebinią. Dwa pociągi na jednym torze

Infrastruktura

PLK chce pytać przewoźników o to, co zmienić na sieci kolejowej

Infrastruktura

PKP SA przetestuje detektory materiałów wybuchowych

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5